Aiziet! Jeb kā uztaisīt e-veikalu dienas laikā?

DreamSpace ir nedēļas nogales projekts, kas tapis ar mērķi pārliecināties – vai vienā divās dienās var dabūt gatavu un strādājošu interneta veikalu? Strādājošs – tāds, kurā var iegādāties vismaz vienu preci, veicot norēķinu un saņemot piegādi.

Īsais secinājums – var. Tomēr dzīvē viss nav tik vienkārši un ir savi “bet”. Tagad par visu sīkāk.

Tehniskās lietas

Mājas lapas pamatam izvēlējos WordPress, bet interneta veikalam – WooCommerce. Ar abiem esmu darbojies iepriekš – ar WordPress jau kopš 2007. gada, ar WooCommerce apmēram gadu. Tāpēc šāda izvēle bija visai loģiska. Patiesībā viens no projekta mērķiem ir pārbaudīt Woocommerce kā interneta veikala platformas ērtumu, stiprās un vājās puses.

Domēns

Domēnu es izvēlējos no tiem, kas jau bija manā rīcībā un derēja projektam vislabāk. Taču arī jauna domēna iegāde notiek ātri un aizņem dažas minūtes. Visilgāk laiks tiek pavadīts tieši domēna vārda izvēlei – lai tas būtu labskanīgs, atmiņā paliekošs un labi raksturotu mājas lapu vai interneta veikalu.

Kur nopirkt savu domēnu? latvijas jeb .lv domēnus es iegādājos nic.lv. Savukār citu domēnu iegādei parasti izmantoju porkbun.com. Ja nevēlies pārmaksāt par domēnu, izmanto šo rīku cenu salīdzināšanai: tld-list.com.

Hostings

Projekta izmitināšanai jeb hostingam es izmantoju SiteGround piedāvājumu, kas jau bija manā rīcībā. Tas ir ērts, lietotājam draudzīgs un tehniski labs hostings ar daudzām noderīgām papildu iespējām kā satura kešošana, kas paātrina lapas darbību, bezmaksas SSL sertifikātus un vienkāršu to uzstādīšanu, CDN, ikdienas rezerves kopijas utt. Šo hostingu iesaka un izmanto daudzi profesionāļi. Mazam vai vidējam interneta veikalam vai uzņēmumam šis ir vispiemērotākais risinājums, jo ir ērts, vadības panelis ir viegli saprotams, kā arī atbalsts ir ātrs un draudzīgs. Turklāt piedāvājumā ietilpst arī e-pastu uzturēšana. Es saviem projektiem SiteGround izmantoju jau vairāk kā 10 gadus.

Alternatīva, ko varu ieteikt, ir CloudWays – jo īpaši, ja ir paredzams, ka interneta veikals strauji augs – palielināt servera jaudu var ar dažiem klikšķiem un tas aizņems vien dažas minūtes. Vienkāršs un ērts pārvaldes panelis, nekā lieka.

Savukārt, profesonāļi izmanto Digital Ocean, kas prasa vairāk tehnisku zināšanu, bet ir lētāks variants par abiem iepriekš minētājiem. Tiesa, te netiek piedāvāts e-pasta uzturēšanas pakalpojums.

Lai arī man jau bija hostings, tā iegāde un domēna piesaiste būsu aizņēmusi tikai dažas minūtes. Tiesa gan jāņem vērā, ka var gadīties, ka domēna piesaistei jaunam hostingam nepieciešamas ilgāks laiks – vairākas stundas vai pat diena.

WordPress un Woocommerce uzstādīšana

Uz SiteGround uzstādīt WordPress un Woocommerce var ar dažu klikšķu palīdzību un tas aizņem tikai dažas minūtes. Pēc tā atliek izvēlēties veikala tēmu un to pielāgot. Es parasti izmanoju Themify Shoppe tēmu, kas piedāvā daudzas interesantas iespējas un ir viegli pielāgojama. Tiesa, šī ir maksas tēma. Bez maksas var izmantot WooCommerce pašu radīto Storefront tēmu.

Pēc WordPress un Woocommerce uzstādīšanas var pievienot citus nepieciešamos spraudņus, kā arī veikt tēmas pielāgojumus, ja ir tāda vēlme vai nepieciešamība.

Tulkojumi

Gan WordPress, gan Woocommerce pamata valodas ir angļu, tāpēc ir nepieciešama to tulkošana. Par laimi abiem produktiem ir plaša latviski runājošo atbalsta un tulkotāju kopiena, tāpēc tulkojumi jau ir gatavi, atliek tikai norādīt, ka lapas valoda būs latviešu.

Ar citiem spraudņiem, kā arī ar tēmām var būt čābīgāk un tos var nākties tulkot pašam. Tā ir arī ar manis izvēlēto tēmu. Lai iztulkotu spraudņu un tēmu pažiņojumus uz latviešu valodu, es izmantoju bezmaksas Loco Translate spraudni.

Printful integrācija

DreamSpace piedāvā t-kreklus ar dažādām apdrukām. Ja kādreiz tam bija nepieciešams veikt iepriekšējus pasūtījumus apdrukas darbnīcās, tad tagad ir iespēja apdrukāt un nosūtīt pasūtījumu pēc pieprasījuma, automātiksi. Tam esmu izvēlējies Printful. Patiesībā, Printful pakalpojumu izpēte arī ir viens no šī projekta mērķiem.

Integrācija ar Printful ir vienkārša – jāuzinstalē Printful Woocommerce spraudnis un jāuztaisa Printful konts. Tas notiek ātri. 10-15 minūtes un viss gatavs. Tālāk atliek Printflul lapā augšuplādēt dizainu failus un izvēlēties, kas tad būs piedāvājumā: t-krekli vai džemperi, kādās krāsās un izmēros? Pēc tam, kad produkti sagatavoti, tie jāsinhronizē ar Woocommerce un lieta darīta.

Maksājumu integrācija

Tas nebūtu īsts interneta veikals, ja par nopirkto nevarētu norēķināties ar tiešsaistes maksājumiem. Maksājumu nodrošināšanai sākotnēji domāju izmantot Revolut – zemāku komisiju dēļ. Lai pieņemt maksājumus internetā ir jāatver revolut biznesa konts. Tas ir ātri. Iespējams tāpēc, ka man jau tur ir personīgais konts. Tomēr Revolut ir visai skrupolozi attiecībā uz tirgotāja statusa piešķiršanu un vēlas izvērtēt veikalu. Kas nozīmē, ka veikalam jābūt jau pilnībā gatavam, kas manā gadījumā tā nav. Joprojām gaidu pieteikuma apstiprināšanu.

Lai lietas ritetu ātrāk, izlēmu izmantot Paypal, kura uzstādīšana ir salīdzinoši ātra. Tomēr tāpat nākas parakāties Paypal lapā, līdz atrodu kā veikt visus nepieciešamos uzstādījumus. Arī Paypal izveidoju biznesa kontu. Ir iespēja personīgo kontu pārvērst par biznesa, tomēr vēlos visu turēt atsevišķi. Aptuvenu stundas laikā Paypal ir pieslēgts. Sākotnēji testa versijā, pēc tam – darba.

Tomēr vēlos arī kādu alternatīvu Paypal. Parasti kā tādu nosauc Stripe. Nolēmu paskatīties – un izrādījās, ka man jau ir tur atvērts konts. Stripe maksājumu pieslēgšana bija daudz ērtāka un vienkāršāka par Paypal. To var izdarīt dažās minūtēs.

Dizains

Dizainam es centos pievērst vismazāko uzmanību, jo tas var paņemt ļoti daudz laika. Jo īpaši, ja nav pilnībā skaidras vīzijas par to, ko un kā gribas. un pieredze rāda, ka tieši sīki pielabojumi aizņem visvairāk laika. Tāpēc es izlēmu izmantot jau pēc iespējas gatavu dizainu vai pieiet šīm lietām virspusēji.

Logo

Logotipu gribēju veidot pēc iespējas vienkāršāk. Simbolam izmantoju jau gatavu un logotipiem paredzētu simbolu, ko ieguvu bez maksas no Creative Market. Te šādi elementi maksā salīdzinoši nelielu naudu, bet dažkārt var iegūt pavisam bez maksas. Vēl var apskatīt Mighty Deals piedāvājumu. Tomēr jāpievērš uzmanība dizaina elementa licencei – vai tiek pieļauta tā izmantošana logotipos. Kā arī, jārēķinās ar to, ka šis logotipa elements nebūs unikāls.

Fontu izvēlējos no tiem, kas jau instalēti datorā, bet krāsām izvēlējos jau mājas lapā izmantotās. Beigās tomēr logotipa izveide paņēma kādas 2-3 stundas.

Mājas lapas dizains

Arī attiecībā uz mājas lapas dizainu es nolēmu šobrīd izmantot kādu, no pieejamā klāsta. Themify Shoppe tēmai, kuru izmantoju savam e-veikalam, jau līdzi nāk dažādas iespējamās tēmu variācijas un es izvēlējos to, kas man patika un šķita DreamSpace proketam visatbilstošākā. Nācās gan pielabot vai pamainīt atseviķus elementus, tekstus lapā u. tml., bet rezultātā stundas pusotras laikā viss bija kā nākas. Protams, ir vēl teksti, kas ir jāpārtulko, bet to es izdarīšu laika gaitā.

T-kreklu dizains

Godīgi atzīšos – es neesmu šo dizainu autors. Lai arī dizaina lietas man nav svešas un jau ilgāku laiku domāju par saviem t-kreklu dizainiem, šī projekta ietvaros izvēlējos iet ātrāko ceļu un dizainus nopirkt. Ar atbilstošu licenci, protams. Tāpēc par to nav jāuztraucas.

Rezultātā dažu minūšu laikā manā rīcībā ir čupiņa ar dazādām interesantām bildītēm t-krekliem. Un var sākt veidot savus produktus.

Juridiskā puse

Lai pārdotu preces un pakalpojumus internetā ir nepieciešams ievērot dažas juridiskas lietas.

Noteikumi

Lai pārdotu preces internetā ir jāsagatavo un lapā jāizvieto distances līgums, kas nosaka gan pircēja, gan pārdevēja tiesības un pienākumus. Piemēram – vai ir atteikuma tiesības, cik ilgā laikā un kā tās izmantojamas, kādas ir garantijas utt.

Ja mēs pieņemam pasūtījumus un apmaksu par tiem no fiziskām personām, tad mēs apstrādājam pasūtītāju personas datus. Kas nozīmē, ka ir nepieciešams ievērot datu apstrādei piemērojamās prasības. Viena no tām – informēt par to kādi dati un kādos nolūkos tiek ievākti. Šim mērķim lapā parasti izvieto privātuma politiku. Papildus jāpārdomā par to, vai un kādi dati tiek ievākti izmantojot dazādus trešo pušu spraudņus un pakalpojumus – piemēram, Google Analytics, Facebook pixels u. tml. – kas arī ir jāapraksta privātuma politikā.

Tam klāt – ja lapā tiek izmantotas sīkdatnes, kas nav nepieciešamas pakalpojuma nodrošināšanai, tad to izmantošanai jāsaņem lapas apmeklētāja piekrišana. Piekrišnu nav nepieciešamas saņemt par, piemēram, maksājumiem vai lietotāja identifikācijai nepieciešamajām sīkdatnēm. Par visām izmantotajām sīkdatnēm un to nolūkiem lapas lietotājiem jāpaziņo – vai nu atsevišķā paziņojumā par sīkdatnēm, vai arī ietverot privātuma politikā.

Vēl ietecams izvedot mājas lapas lietošanas noteikumus, kuros apraksta lapas apmeklētāju pienākumus. Šajā dokumentā var iekļaut arī distances līgumu.

Vēl neesmu pabeidzis visus šos dokumentus, bet paredzu, ka katrs no tiem prasīs man dažas stundas. Gatavoju tos pats, jo zinu, ko tajos rakstīt. Citiem tomēr ieteiktu nekopēt noteikumus no citām, lai arī līdzīgām, lapām, bet vērsties pie speciālistiem. Pretējā gadījumā dokumentos var būt dažādas kļūdas, kas nepasargās tevi no riskiem.

Saimnieciskās darbības reģistrācija

Lai veiktu saimniecisko darbību, tev jābūt vai nu reģistrētam kā saimnieciskās darbības veicējam, vai arī jāveido savs uzņēmums. Reģistrēties kā pašanodarbinātais visai vienkārši vari VID EDS. Reģistrācija tiek veikta dažu dienu laikā. man tas prasīja 1-2 darba dienas. Par citām uzņēmējdarbības formām vairāk vari uzzināt Uzņēmumu Reģistrā.

Interneta veikala reģistrācija VID

Biznesam internetā ar saimnieciskās darbības reģistrāciju vien nepietiks – savs interneta veikals ir jāreģistrē VID kā struktūrvienība. Arī to var ātri izdarīt VID EDS. Man paziņojums par reģistrāciju atnāca nākamajā darba dienā.

Mājas lapā norādāmā informācija

Mājas lapā obligāti jānorāda:

  • pārdevēja identitāte; ja pārdevējs ir fiziska persona, tad tas ir vārds, uzvārds un personas koda otrā daļa.
  • kontaktdati – e-pasts, telefons, var norādīt arī adresi.
  • informācija par profesionālo kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem (ja tādi ir nepieciešami). 
  • ja pieņem karšu maksājumus – karšu izdevēju (Visa, Mastercard) logotipiem; precīzāku informāciju var saņemt no sava maksājumu pakalpojuma sniedzēja.

Atkarībā no situācijas var būt arī cita lapā norādāmā informācija.

Marketings

Šajā posmā man galvenais uzsvars bija uz tehnisko risinājumu ieviešanu. Pie marketinga ķeršos pēc tam, kad visas tehniskās lietas būs pabeigtas. Tas, ko šobrīd esmu izdarījis – izveidojis sociālos kontus: Instagram, Twitter un Facebook.

Secinājumi

Tiktāl mans secinājums ir, ka tehniski ir iespējams izveidot savu interneta veikalu vienā nedēļas nogalē vai pat vienā dienā. Mūsdienu tehniskie risinājumi ļauj pat amatierim izveidot e-veikalu salīdzinoši īsā laikā.

Visvairāk laika tiek patērēts “sīkumiem” – dizaina pielāgojumiem, pareizā teksta izvēlei lapās un produktu aprakstos. Mana projekta pirmajam etapam es tam nepiešķīru lielu nozīmi. Taču šie sīkumi ir tie, kas tavu interneta veikalu atšķirs no visiem pārējiem.

Nākamā lieta, kas aizņem laiku – lapas lietošanas noteikumu, distances līguma, datu aizsardzības un sīkdatņu noteikumu sagatavošana. Es to veicu pats, bet, ja neesi jurists ar pieredzi šādu dokumentu sagatavošanā, tad iesaku vērties pie profesionāļa. Tās ir papildu izmaksas, bet nākotnē var aiztaupīties laiks un izdevumi risinot domstarpības ar neapmierinātiem klientiem un uzraudzības iestādēm.

Maksājumu nodrošināšana var paņemt laiku un ar to jārēķinās. Var gadīties visādi sīkumi ceļā. Piemēram, ja esi jauns klients, tad maksājumu pakalpojumu sniedzējam būs jāveic tava izvērtēšana un biznesa izpēte. To pieprasa starptautiskais regulējums naudas atmazgāšanas un terorisma finansēšanas novēršanas jomā.

Taču, manuprāt, – un to parādīs turpmakais posms – veikala uzturēšana, marketings, komunikācija ar klientiem un sociālo tīklu sekotājiem ir patiesais ieguldījums interneta veikalā. Tas paņems daudz vairāk laika un resursu, ka izveide.

Kas tālāk?

Es turpināšu projektu. Tas nav vēl pabeigts – jāievieto noteikumi, šur tur jāveic tulkojumi. Ja izlasīji visu rakstu un pārskatīji lapu, noteikti būsi pamanījis šādus tādus trīkumus. Un, protams, katra biznesa svarīgākā sastāvdaļa – marketings. Tas man ieplānots kā nākamais etaps, kurā vēlos praksē izpētīt dažādus marketinga paņēmienus, to darbību un atdevi.

Plānā ir arī būtiski papildināt preču klāstu – gan dizainu izvēli t-krekliem, gan pievienot arī citus produktus. Tāpēc noteikti pēc brīža ienāc te vēl – gaidīšu.

Bet, ja arī pats vēlies savām rokām izveidot līdzīgu veikalu internetā, dodies uz kontaktu sadaļu un atsūti man ziņu (tik neaizmirsti norādīt savu e-pastu). Palīdzēšu ar savu pieredzi un zināšanām.

Šis bija tikai tāds ātrs pārskats, kā izveidot savu interneta veikalu gandrīz bez maksas. Vēlāk sīkāk aprakstīšu katru soli, kā arī juridiskās lietas.

Atis